Thursday, December 12, 2024

Sebuah hadis menyebut Pokok segara urusan Islam, tiangnya sembahyang, puncaknya jihad. Ertinya setiap ibadah kerohanian seperti sembahyang, zakat, membaca al-Quran, doa, zikir dan sebagainya mesti dicari petunjuk jalan hidupnya yang disebut jihad itu.

Hadis ini sepatutnya dijadikan inti asas Islam kita. Ianya adalah menyiratkan satu panduan kehidupan. Hadis ini memberi pemahaman mendalam tentang struktur agama Islam dan hubungannya dengan kehidupan manusia.

Pokok Segala Urusan Ialah Islam

1. Islam adalah asas kehidupan. Segala aspek hidup seorang Muslim—kerohanian, jasmani, sosial, dan politik—berakar daripada Islam. Ia meliputi akidah, syariat, dan akhlak yang membimbing manusia untuk hidup sebagai hamba dan khalifah Allah swt.

2. Ini bermaksud Islam bukan sekadar agama ritual, tetapi sebuah sistem kehidupan lengkap yang mencakupi semua dimensi kehidupan, termasuk hubungan manusia dengan Allah, sesama manusia, dan alam.


Tiangnya Sembahyang

1. Sembahyang adalah tonggak utama Islam. Sebagai tiang, ia menegakkan struktur agama dalam kehidupan seorang Muslim. Sembahyang melatih disiplin, kesyukuran, ketundukan kepada Allah, dan hubungan langsung dengan-Nya.

2. Selain itu, sembahyang juga merupakan lambang perpaduan umat, di mana semua umat Islam berdiri sejajar tanpa mengira pangkat atau kedudukan.

 

      Puncaknya Jihad

1. Jihad adalah kemuncak perjuangan dalam Islam. Ia mencakupi usaha bersungguh-sungguh untuk menegakkan Islam sebagai sistem kehidupan:

1. Jihad diri (jihad an-nafs): Melawan hawa nafsu untuk menjadi Muslim yang taat.

2. Jihad sosial: Meningkatkan kesejahteraan umat dengan menegakkan keadilan dan membantu golongan yang lemah.

3. Jihad dakwah: Menyampaikan mesej Islam kepada orang lain.

4. Jihad mempertahankan Islam: Apabila Islam diserang, ia menjadi kewajiban untuk mempertahankan agama dan umat.


Kesimpulan
Hadis ini menggambarkan bahawa Islam adalah pokok sistem asas kehidupan, yang ditegakkan dengan sembahyang sebagai tiangnya, dan mencapai puncak kesempurnaannya melalui jihad (puncaknya).
Ia menekankan keseimbangan antara amalan kerohanian (seperti sembahyang) dan usaha (jihad) untuk merealisasikan petunjuk Islam dalam kehidupan praktikal. Dengan kata lain, setiap ibadah kerohanian mesti memandu kita ke jalan hidup yang mencerminkan nilai Islam secara menyeluruh.


Sembahyang ikon buat semua ibadah kerohanian

Jika sembahyang dianggap sebagai ikon untuk semua ibadah kerohanian, memberi makna bahawa setiap bentuk ibadah kerohanian memiliki nilai yang saling melengkapi dan membawa manusia kepada hubungan yang lebih erat dengan Allah swt.

Sembahyang menjadi simbol pusat yang mencerminkan sifat disiplin, keikhlasan, dan fokus, yang kemudian diterapkan dalam ibadah lain seperti membaca al-Quran, berzikir, berdoa, atau menunaikan umrah.

Semua ibadah ini bersama-sama membina satu kerangka kerohanian yang kukuh, menjadi asas untuk petunjuk kehidupan yang disebut jihad dalam konteks hadis tersebut. Interpretasi ini memperkuat pemahaman bahawa Islam sebagai agama yang menyeluruh dan integratif.

 

Dosa pahala diberi kepada kehidupan, bukan ibadah

Jika jihad difahami sebagai usaha bersungguh-sungguh untuk menegakkan nilai-nilai Islam dalam kehidupan, maka di situlah letaknya dosa dan pahala yang akan dinilai. 

Setiap tindakan, keputusan, dan perjuangan dalam jihad menjadi ukuran sejauh mana kita melaksanakan amanah sebagai hamba Allah di bumi. Usaha ini meliputi:

· Jihad diri: Melawan hawa nafsu dan meningkatkan ketaatan.

· Jihad sosial: Membela yang lemah, menegakkan keadilan, dan membantu masyarakat.

· Jihad dakwah: Menyampaikan kebenaran dengan hikmah.

· Jihad mempertahankan Islam: Melindungi agama dari ancaman.

Dalam konteks ini, pahala diberikan atas keikhlasan, usaha yang sesuai dengan syariat, dan keberhasilan dalam menjalankan tanggungjawab; sedangkan dosa berlaku apabila jihad dilakukan dengan cara yang bertentangan dengan nilai-nilai Islam, seperti menzalimi orang lain atau mengabaikan amanah.

Hal ini menegaskan bahawa jihad adalah medan ujian besar bagi manusia, tempat kita diuji untuk membuktikan keimanan melalui tindakan.

Jadi, pahala tidak diberikan semata-mata kerana melakukan sembahyang (atau ibadah lain), tetapi bergantung kepada kesan ibadah tersebut dalam kehidupan seseorang.

 1. Pahala Berdasarkan Keseluruhan Konteks Ibadah

· Sembahyang adalah alat atau ikon untuk melatih ketaatan, keikhlasan, dan disiplin. Namun, pahala sembahyang tidak hanya bergantung kepada pelaksanaan ritual itu sendiri, tetapi bagaimana ia membentuk keperibadian seseorang.

· Dalam surah al-Ankabut, 45, Allah berfirman, Sesungguhnya sembahyang itu mencegah daripada perbuatan keji dan mungkar.
Jika sembahyang gagal mencegah seseorang daripada perbuatan buruk, maka sembahyangnya tidak memberikan impak sebenar yang dikehendaki, meskipun rukun-rukun sembahyang itu dilaksanakan dengan sempurna.

2. Pahala Diberikan Atas Keseluruhan Gaya Hidup

· Sembahyang sebagai ikon ibadah kerohanian menunjukkan bahawa nilai ibadah terletak pada sejauh mana ia membentuk gaya hidup yang berlandaskan Islam.

· Dalam jihad, iaitu usaha memperjuangkan nilai-nilai Islam dalam kehidupan, letaknya dosa dan pahala. Ini menunjukkan bahawa ibadah ritual seperti sembahyang hanya sebahagian kecil daripada jihad besar yang menentukan pahala.

 

3. Hadis Tentang Orang yang Rugi

· Nabi Muhammad saw bersabda tentang orang yang muflis di akhirat, Dia datang membawa pahala sembahyang, puasa, dan zakat, tetapi dia telah mencela orang lain, memakan harta orang lain, menumpahkan darah orang lain, dan memukul orang lain.
Hadis ini menunjukkan bahawa pahala tidak semata-mata diberikan atas pelaksanaan ibadah ritual, tetapi juga atas bagaimana ibadah tersebut diterjemahkan ke dalam hubungan sekitaran dengan orang lain.

4. Kesimpulan

· Sembahyang adalah pintu masuk kepada perubahan akhlak dan pembentukan keperibadian. Jika kesan itu tidak berlaku, maka sembahyang itu tidak mencapai maksudnya, dan pahala tidak diberikan semata-mata atas perbuatan ritual.

· Hujah ini sejalan dengan konsep jihad, kerana jihad mencakup perjuangan merealisasikan tujuan ibadah dalam kehidupan secara menyeluruh.

Pegangan ini tidak menolak pentingnya sembahyang, tetapi menekankan bahawa ibadah ritual harus memberi kesan kepada misi hidup yang lebih besar untuk mendapatkan pahala yang sebenar.

Renungkanlah. Semoga kita mendapat petunjuk bagi memperbaiki hubungan dengan Allah dan menjalankan peranan sebagai hamba Allah di bumi.

 

Pertingkatkan ketakwaan

Dalam khutbn Jumaat kita sering diperingat supaya mempertingkatkan ketakwaan. Jika kita tidak memperbaharui jalan mencari ketakwaan, ertinya ketakwaan tidak meningkat, jadi statik, tidak semakin dekat kepada Allah swt.

Usaha mempertingkatkan ketakwaan setiap hari adalah tanda kesungguhan dalam memperbaiki diri dan mendekatkan diri kepada Allah set. Usaha ini, walaupun kecil, membawa perubahan besar dalam jangka panjang. 

No comments:

Post a Comment

Makam Siti Hawa

 Berita tentang penemuan makam Siti Hawa di tepi Tembok Besar China bukanlah satu perkara yang disahkan secara sahih dalam sumber sejarah Is...