Baqarah,30

 Ayat 30 al-Baqarah

Allah berfirman, Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi.

Khalifah berasal dari kata dasar dalam bahasa Arab yang bermaksud pengganti atau pengurus. Jadi, dalam konteks ini, manusia dijadikan oleh Allah untuk memimpin dan mengurus bumi ini, dengan maksud lain mengatur kehidupan manusia dan alam sekitar, serta menegakkan keadilan dan kebaikan. 

Jadi, tanggung jawab seseorang khalifah dari aspek moral dan etika ialah menjaga keseimbangan dan kemakmuran di bumi. 

Allah memberi manusia akal dan kebebasan untuk memilih, yang membolehkan mereka membuat keputusan. Justeru, manusia harus memelihara alam sekitar dan tidak membinasakan atau merosakkan bumi, kerana itu adalah amanah Allah. Hal ini disebut oleh ayat 2 an-Nas Yang memiliki sekalian manusia. Bacaan pendek ma bagi malikinnas bererti memiliki bukan menguasai memberi pengertian bahawa Allah memberi kebebasan untuk memilih dalam membuat keputusan.

Walaupun manusia diberi kebebasan, mereka dipertanggung jawabkan untuk melaksanakan tugas mereka dengan bijaksana. Kerana inilah Allah mengingatkan manusia dengan ayat 2 al-Fatihah bahawa Allah menguasai hari akhirat. Bacaan panjang maa bagi Maalikin-nas ertinya menguasai.

Khalifah bukan sekadar menjadi penguasa, tetapi juga harus menegakkan prinsip keadilan, kasih sayang, dan kesejahteraan buat semua makhluk. 

Dalam ayat ini, Allah menegaskan bahawa Dia mengetahui sesuatu yang tidak diketahui oleh malaikat. Manusia, sejak Adam lagi, telah diajar dengan nama-nama benda di bumi, tetapi tidak kepada malaikat; bagaimana malaikat hendak mentadbir bumi!  Walau pun manusia mempunyai sifat perosak tetapi di sisi Allah sifat ini hanya sebagai episod-episod kecil yang boleh dijadikan asas peradaban dunia.

Ayat 117 Hud: Ayat ini menjelaskan lebih jauh lagi tentang keberadaan manusia yang melayakkan diri sebagai khalifah

1. Manusia Sebagai Makhluk dengan Potensi Baik dan Buruk

Dalam ayat 30 surah al-Baqarah, Allah mengakui bahawa manusia memiliki potensi untuk membuat kerosakan. Namun, Allah yang mencipta manusia juga mengetahui potensi mereka, iaitu kemampuan untuk belajar, berfikir, dan menciptakan kebaikan.

Ayat 117 surah Hud menunjukkan bahawa keberadaan orang-orang yang berusaha memperbaiki keadaan (islah) adalah sebab Allah menangguhkan kehancuran bagi satu kaum. Ini menunjukkan harapan Allah kepada manusia untuk memilih jalan pembaikan walaupun memiliki kelemahan. 

 

2. Pentingnya Tugas Pembaikan (Islah)

Allah tidak akan menghukum secara total sesuatu kaum selagi terdapat usaha untuk memperbaiki keadaan. Ini adalah pengakuan terhadap peranan manusia sebagai agen perubahan yang bertanggung jawab. 

Konsep ini sejajar dengan peranan manusia sebagai khalifah yang disebutkan dalam ayat 30 al-Baqarah, iaitu tanggung jawab untuk menjaga, membangun, dan memperbaiki bumi. 

 

3. Keseimbangan Antara Kerosakan dan Kebaikan

Sifat destruktif manusia hanya akan mendominasi apabila mereka mengabaikan peranan kekhalifahan.

Ayat 117 Hud memberikan optimisme bahawa walaupun kerosakan berlaku, Allah akan melindungi mereka yang tetap berusaha memperbaiki. Ini menekankan bahawa kerosakan bukan alasan untuk kehilangan harapan, melainkan motivasi untuk bertindak. 

 

4. Keadilan Allah
Ayat 117 juga menegaskan keadilan Allah. Allah tidak menghukum tanpa alasan yang jelas dan adil. Hal ini mencerminkan keseimbangan yang Allah tetapkan dalam penciptaan manusia:

Potensi untuk merosak tidak akan menafikan peluang untuk memperbaiki.

Selama masih ada manusia yang memperbaiki, Allah akan terus memberikan rahmat dan peluang kepada mereka. 

 

Implikasi dalam Kehidupan

· Tanggungjawab Individu dan Kolektif
Kita bertanggung jawab memastikan usaha pembaikan sentiasa berlangsung di setiap peringkat kehidupan, baik individu, keluarga, masyarakat, atau dunia secara keseluruhan.

· Optimis dalam Dakwah
Walaupun kita melihat kerosakan yang berleluasa, ayat ini mengajarkan agar tidak berputus asa dan terus menyampai kebenaran dan berbuat baik. Tegakkan amar makruf nahi mungkar.

· Keinsafan sebagai Khalifah
Hubungan antara kedua ayat ini menegaskan kembali tanggung jawab kita sebagai khalifah untuk menciptakan keseimbangan dan memperbaiki kerosakan di bumi. 

 

Kesimpulan

Ayat 117 Hud dan ayat 30 surah al-Baqarah bersama-sama memberikan pandangan menyeluruh tentang manusia:

· Allah mengakui kelemahan manusia yang dapat membawa kepada kerosakan.

· Namun, Allah juga menetapkan potensi mereka untuk memperbaiki dan membangun.

· Selama manusia berusaha memperbaiki keadaan, bumi tidak akan binasa, dan rahmat Allah akan tetap tercurah kepada mereka.

Pendekatan ini memberikan pandangan penuh harapan dan realistik terhadap sifat manusia serta peranan mereka sebagai khalifah di bumi.

No comments:

Post a Comment

Makam Siti Hawa

 Berita tentang penemuan makam Siti Hawa di tepi Tembok Besar China bukanlah satu perkara yang disahkan secara sahih dalam sumber sejarah Is...