Hablum-minannas berasal daripada bahasa Arab yang bermaksud hubungan dengan manusia. Istilah ini digunakan untuk merujuk kepada aspek hubungan sosial dalam kehidupan seseorang, iaitu bagaimana kita berinteraksi dan menjalinkan hubungan baik dengan sesama manusia.
Dalam konteks Islam, hablum-minannas adalah salah satu daripada dua aspek utama kehidupan seorang Muslim, bersama dengan hablum-minallah (hubungan dengan Allah). Kedua-duanya perlu dijaga untuk mencapai kehidupan yang seimbang dan dirahmati.
Penjelasan Hablum-minannas:
1. Kewajiban Sosial
Hablum-minannas melibatkan tanggungjawab untuk berlaku baik kepada orang lain, termasuk keluarga, jiran, teman, dan masyarakat secara keseluruhan. Ini mencakupi akhlak, keadilan, tolong-menolong, dan menunaikan hak orang lain.
2. Dalil Al-Quran dan Hadis
a. Al-Quran: Dan berbuat baiklah kepada ibu bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, jiran tetangga yang dekat, jiran tetangga yang jauh, teman sejawat, ibnu sabil, dan hamba sahaya kamu. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membangga-banggakan diri." (Surah an-Nisa', 4:36).
b. Hadis: Sebaik-baik manusia adalah yang paling bermanfaat bagi orang lain.” (HR. Ahmad, ath-Thabarani, ad-Daraquthni).
Aplikasi Praktikal Hablum-minannas
1. Menyantuni dan menghormati sesama manusia tanpa mengira agama atau bangsa.
2. Memberi bantuan kepada mereka yang memerlukan seperti asnaf dan golongan miskin.
3. Mengelakkan kezaliman dan kejahatan terhadap orang lain.
4. Memperbaiki hubungan apabila berlaku perselisihan.
Secara keseluruhan, hablum-minannas mengajarkan keseimbangan dalam menjalani kehidupan bermasyarakat dengan penuh kasih sayang, tanggungjawab, dan amanah, yang semuanya bertujuan untuk mendapatkan keredhaan Allah.
Ayat 69 al-A'raf merupakan soal pokok yang sangat relevan dalam perbincangan tentang hablum-minannas dan konsep hubungan sosial. Ayat ini mengingatkan tentang kelebihan dan kekuatan yang Allah berikan kepada manusia, sama ada kekuatan jasmani, rohani, atau harta benda, serta tanggungjawab untuk menggunakannya demi kebaikan masyarakat.
Berikut adalah penjelasan mengapa ayat ini dikatakan menjadi soal pokok:
Penjelasan Ayat 69 Surah al-A'raf
Allah berfirman:
Dan kenanglah ketika Allah menjadikan kamu khalifah-khalifah sesudah kaum Nabi Nuh, dan Allah telah menambahkan kamu kelebihan (dan kekuatan) pada bentuk kejadian tubuh kamu. Maka kenanglah akan nikmat-nikmat Allah supaya kamu berjaya.
Soal Pokok dalam Ayat ini:
1. Pemberian Nikmat dan Kelebihan oleh Allah
a. Ayat ini menunjukkan bahawa Allah memberikan kelebihan tertentu kepada setiap umat manusia. Dalam konteks ini, nikmat yang disebut termasuk kekuatan jasmani, kekuatan intelek, dan segala potensi yang Allah kurniakan.
b. Ini mengisyaratkan bahawa segala kelebihan, termasuk harta, ilmu, dan pengaruh, adalah amanah yang wajib dimanfaatkan untuk kepentingan manusia lain.
2. Tanggungjawab Khalifah
a. Ayat ini menegaskan manusia sebagai khalifah selepas kaum Nuh, yang membawa amanah untuk memakmurkan bumi dan menjaga hubungan dengan sesama manusia (hablum-minannas).
b. Sebagai khalifah, manusia dipertanggungjawabkan untuk menggunakan nikmat Allah dengan bijaksana, tidak hanya untuk diri sendiri tetapi juga untuk membantu orang yang memerlukan.
3. Larangan Lupa Nikmat Allah
a. Frasa Maka kenanglah olehmu nikmat-nikmat Allah adalah peringatan agar manusia tidak bersikap sombong atau lupa diri atas segala kelebihan dan kekuatan yang dimiliki.
b. Sebaliknya, manusia diajak untuk sentiasa bersyukur dengan cara memanfaatkan nikmat tersebut untuk kesejahteraan orang lain.
Tujuan Hidup: Kejayaan
1. Kejayaan yang disebut dalam ayat ini supaya kamu berjaya bukan hanya dalam bentuk material atau duniawi, tetapi kejayaan hakiki yang mencakupi aspek akhirat.
2. Hubungan baik dengan manusia lain, termasuk memenuhi hak mereka dan membantu yang lemah, adalah jalan menuju kejayaan yang dirahmati.
Relevansi Ayat Ini dengan Hablum-minannas
Ayat ini menggariskan asas penting tentang keperluan menjaga hubungan dengan manusia:
· Menyadari kelebihan kita adalah amanah, bukan hak mutlak.
· Kelebihan ini harus digunakan untuk menolong yang memerlukan seperti fakir miskin, anak yatim, dan mereka yang tidak bernasib baik.
· Larangan berlaku sombong atas kelebihan yang dimiliki kerana ia hanyalah pemberian sementara dari Allah.
Kesimpulan
Ayat 69 Surah al-A'raf memang relevan sebagai soal pokok dalam membentuk pemahaman hablum-minannas. Ia mengingatkan manusia tentang peranan sebagai khalifah yang bertanggungjawab menjaga keseimbangan sosial, memastikan nikmat digunakan untuk kebaikan bersama, dan sentiasa bersyukur kepada Allah.
Ayat 74 al-A'raf juga sangat relevan apabila dikaitkan dengan konsep hablum-minannas dan tanggung jawab manusia sebagai khalifah. Kedua-dua ayat memberikan penekanan kepada aspek kelebihan nikmat Allah dan tanggung jawab memanfaatkan nikmat itu secara bijaksana, terutama untuk membangun hubungan sosial yang baik.
Penjelasan Ayat 74 Surah al-A'raf
Allah berfirman, Dan kenanglah ketika Allah menjadikan kamu khalifah-khalifah sesudah kaum Aad, dan di tempatkannya kamu di bumi, (dengan diberi kemudahan) untuk kamu mendirikan istana-istana di tanahnya yang rata, dan kamu memahat gunung-ganangnya untuk dijadikan rumah. Maka kenangkanlah nikmat-nikmat Allah itu dan janganlah kamu bermaharajalela melakukan kerosakan di muka bumi.
Soal Pokok dalam Ayat Ini
1. Pemberian Kedudukan dan Kemudahan
o Ayat ini menegaskan bahawa manusia tidak hanya diberi kelebihan secara jasmani dan rohani, tetapi juga diberi kedudukan sebagai penguasa bumi dan kemudahan untuk membangunkan kehidupan di dunia.
o Kelebihan ini melibatkan kemampuan membina peradaban, infrastruktur, dan kehidupan yang stabil.
2. Amanah sebagai Khalifah
o Sebagai khalifah, manusia diperingatkan bahawa semua kemampuan ini adalah nikmat dari Allah. Oleh itu, ia mesti digunakan untuk tujuan kebaikan bersama, bukan untuk kemusnahan.
o Tugas khalifah adalah menjaga bumi agar tetap sejahtera, bukan untuk memusnahkannya dengan kezaliman atau perbuatan melampaui batas.
3. Larangan Berbuat Kerosakan
o Allah melarang manusia daripada melampaui batas: janganlah kamu bermaharajalela melakukan kerosakan di muka bumi.
o Ini mencakupi segala bentuk kerosakan, termasuk kerosakan fizikal seperti pencemaran alam dan kerosakan sosial seperti penindasan, ketidakadilan, atau pengabaian hak golongan yang lemah.
4. Kenangan Nikmat Allah sebagai Dorongan untuk Bertanggung jawab
o Frasa Maka kenangkanlah nikmat-nikmat Allah itu mengajarkan agar manusia tidak alpa atas semua nikmat ini. Dengan mengingati nikmat Allah, manusia terdorong untuk menggunakan nikmat itu secara bertanggung jawab demi kemaslahatan semua pihak.
Kaitan Ayat 69 dan 74 Surah al-A'raf
Ayat 69 dan 74 mempunyai tema yang selari:
1. Kesedaran terhadap Nikmat Allah: Kedua-dua ayat menyeru manusia agar mengenang nikmat-nikmat Allah sebagai asas kesyukuran dan tanggungjawab.
2. Tanggungjawab Khalifah: Ayat-ayat ini menegaskan peranan manusia sebagai khalifah yang bertanggungjawab menjaga hubungan baik sesama manusia dan memakmurkan bumi.
3. Larangan Kezaliman dan Kerosakan: Kedua-dua ayat melarang manusia daripada berbuat sombong, melampaui batas, dan melakukan kerosakan yang boleh menghancurkan keharmonian hubungan sosial dan alam.
Kesimpulan
Ayat 69 dan 74 Surah al-A'raf boleh dianggap sebagai inti utama dalam perbincangan hablum-minannas kerana kedua-duanya:
1. Menyentuh soal nikmat Allah dan tanggungjawab memanfaatkannya untuk kebaikan.
2. Mengingatkan manusia tentang peranan sebagai khalifah yang harus menjaga hubungan baik dengan sesama manusia dan alam.
3. Melarang sifat melampaui batas yang merosakkan keseimbangan hidup.
Penjelasan Ayat 69 dan 74 Surah al-A'raf dalam Konteks Hablum-minannas dan Khalifah
1. Ayat 69 Surah al-A'raf
Allah berfirman, Dan kenanglah ketika Allah menjadikan kamu khalifah-khalifah sesudah kaum Nabi Nuh, dan Allah telah menambahkan kamu kelebihan (dan kekuatan) pada bentuk kejadian tubuh kamu. Maka kenanglah akan nikmat-nikmat Allah supaya kamu berjaya.
Soal Pokok dalam Ayat Ini
1. Pemberian Nikmat dan Kelebihan oleh Allah
a. Allah memberikan kelebihan tertentu kepada manusia, termasuk kekuatan jasmani, rohani, dan segala potensi lain. Nikmat ini diberikan bukan untuk kemegahan peribadi tetapi sebagai amanah untuk kebaikan bersama.
b. Dalam konteks hablum-minannas, kelebihan ini harus dimanfaatkan untuk membantu sesama manusia, memenuhi keperluan mereka, dan menyumbang kepada kesejahteraan masyarakat.
2. Tanggungjawab sebagai Khalifah
a. Ayat ini menegaskan bahawa manusia dijadikan khalifah di bumi selepas kaum Nuh, iaitu penerus peradaban dengan tugas utama untuk menjaga keseimbangan kehidupan dan hubungan sosial.
b. Sebagai khalifah, manusia bertanggungjawab mengelola nikmat Allah dengan bijak dan memastikan ia tidak hanya mendatangkan manfaat kepada diri sendiri tetapi juga kepada orang lain.
3. Larangan Lupa Nikmat Allah
Frasa Maka kenanglah nikmat-nikmat Allah adalah seruan untuk bersyukur. Syukur ini diwujudkan melalui amal yang membawa manfaat kepada masyarakat, seperti membantu golongan miskin, anak yatim, dan mereka yang memerlukan.
4. Tujuan Hidup: Kejayaan
Kejayaan supaya kamu berjaya dalam ayat ini bukan hanya bersifat material, tetapi merangkumi kejayaan spiritual dan sosial. Hubungan baik dengan manusia adalah sebahagian daripada jalan menuju kejayaan yang dirahmati Allah.
2. Ayat 74 Surah al-A'raf
Allah berfirman: Dan kenanglah ketika Allah menjadikan kamu khalifah-khalifah sesudah kaum Aad, dan di tempatkannya kamu di bumi, (dengan diberi kemudahan) untuk kamu mendirikan istana-istana di tanahnya yang rata, dan kamu memahat gunung-ganangnya untuk dijadikan rumah. Maka kenangkanlah nikmat-nikmat Allah itu dan jangan-lah kamu bermaharajalela melakukan kerosakan di muka bumi.
Soal Pokok dalam Ayat Ini
1. Pemberian Kedudukan dan Kemudahan
a. Ayat ini menegaskan pemberian kelebihan kepada manusia untuk membangunkan peradaban, seperti kemampuan membina istana dan infrastruktur. Kemampuan ini adalah nikmat besar yang harus diurus dengan penuh tanggungjawab.
b. Dalam konteks hablum-minannas, kemudahan ini perlu digunakan untuk memenuhi keperluan masyarakat, seperti menyediakan tempat tinggal, peluang pekerjaan, dan suasana kehidupan yang selesa.
Amanah sebagai Khalifah
Sebagai khalifah, manusia bertanggungjawab memakmurkan bumi dengan keadilan dan keseimbangan. Amanah ini menuntut manusia menjaga hubungan baik dengan sesama manusia dan tidak memanfaatkan kelebihan untuk kepentingan peribadi semata-mata.
Larangan Berbuat Kerosakan
Frasa janganlah kamu bermaharajalela melakukan kerosakan di muka bumi. adalah peringatan keras agar manusia tidak merosakkan keseimbangan hidup, sama ada secara fizikal (pencemaran dan kerosakan alam) atau sosial (penindasan dan ketidakadilan).
Kenangan Nikmat Allah sebagai Dorongan Tanggung jawab
Frasa Maka kenangkanlah nikmat-nikmat Allah mengajarkan bahawa mengenang nikmat Allah akan mendorong manusia untuk bersyukur dan berusaha menjaga hubungan baik dengan sesama manusia.
Kesimpulan dan Kaitan Ayat 69 dan 74 al-Araf
Kedua-dua ayat ini saling melengkapi dalam memberikan gambaran jelas tentang peranan manusia sebagai khalifah:
a. Kesedaran terhadap Nikmat Allah: Kedua-dua ayat menegaskan bahawa segala kelebihan manusia, sama ada dalam bentuk kekuatan jasmani, rohani, atau kemudahan duniawi, adalah amanah dari Allah yang harus digunakan untuk kebaikan bersama.
b. Tanggung jawab sebagai Khalifah: Ayat-ayat ini menggariskan tugas manusia untuk menjaga hubungan sosial (hablum-minannas) dengan memenuhi keperluan mereka yang memerlukan serta memastikan keseimbangan kehidupan di muka bumi.
c. Larangan Kerosakan dan Kezaliman: Larangan melampaui batas dalam kedua-dua ayat ini menekankan keperluan untuk menghindari kerosakan yang boleh menjejaskan hubungan manusia dengan sesama dan dengan alam.
Relevansi dengan Hablum-minannas
Hablum-minannas adalah inti kepada penghayatan ayat-ayat ini kerana ia menekankan keperluan menjaga kesejahteraan sosial, keadilan, dan hubungan yang harmoni.
No comments:
Post a Comment