Wuduk

 Apakah maksud Sempurna wuduk

Maksud sempurna wuduk maksudnya melaksanakan wuduk dengan memenuhi semua rukun dan sunatnya secara lengkap dan dengan penuh kesedaran serta kekhusyukan.

Dalil:  

Rasulullah ﷺ bersabda: Barang siapa yang berwuduk dan menyempurnakan wuduknya, maka keluarlah dosa-dosanya dari jasadnya hingga dari bawah kukunya. (HR Muslim). Hadis ini menunjukkan bahawa wuduk yang dilakukan dengan sempurna bukan sekadar sah, tetapi juga menjadi sebab pengampunan dosa.

Hadis tentang menyempurnakan wuduk dalam keadaan sulit. Rasulullah ﷺ bersabda: Maukah aku tunjukkan kepadamu sesuatu yang dengannya Allah akan menghapus dosa dan mengangkat darjat? Iaitu menyempurnakan wuduk dalam keadaan yang sulit (seperti cuaca sejuk), banyak melangkah ke masjid, dan menunggu solat selepas solat. Itulah ribath (kesungguhan dalam beribadah) (HR Muslim)

Ini menunjukkan bahawa kesempurnaan wuduk bukan hanya pada rukun, tetapi juga dalam keadaan seseorang melaksanakannya dengan kesabaran dan kesungguhan.

Tanda-Tanda Wuduk yang Sempurna:

1. Memenuhi semua rukun wuduk. Rukun wuduk adalah bahagian yang wajib dilakukan agar wuduk itu sah. Ini termasuk: 

i. Niat 

ii. Membasuh muka 

iii. Membasuh kedua tangan hingga ke siku 

iv. Menyapu sebahagian kepala 

v. Membasuh kedua kaki hingga ke buku lali 

vi. Tertib (mengikut urutan yang betul)

Kesimpulan

Sempurna wuduk bermaksud wuduk yang bukan sekadar sah, tetapi dilakukan dengan tertib, merata, tidak tergesa-gesa, serta dilengkapi dengan sunat-sunatnya. Wuduk seperti ini akan membawa keberkatan, menghapus dosa, dan menjadi sebab meningkatnya darjat seseorang di sisi Allah.


Maksud  penuh kesedaran:
Contohnya ialah misalnya ketika membasuk muka, kita berniat 'membuang dosa-dosa yang terlaku melalui anggota-anggota di muka seperti mata, hidung, mulut, dan berniat untuk menjaganya supaya tidak terjadi dosa-dosa yang baru melalui mata, hidung itu.

Jadi, berwuduk bukan hanya sekadar membasuh anggota, tetapi menghayati makna dan tujuan setiap perbuatan wuduk itu.

Dalam konteks ini, ketika membasuh setiap anggota, kita boleh berniat dan merenungi maknanya, misalnya:

  1. Ketika membasuh muka

    • Niat: Membersihkan diri dari dosa-dosa yang terjadi melalui mata (melihat yang haram), hidung (mencium sesuatu yang tidak baik), dan mulut (bercakap perkara sia-sia).
    • Azam: Menjaga mata, hidung, dan mulut agar tidak melakukan dosa selepas ini.
  2. Ketika membasuh tangan

    • Niat: Menghapus dosa dari perbuatan tangan seperti mengambil sesuatu yang haram atau melakukan kezaliman.
    • Azam: Menggunakan tangan untuk kebaikan dan pertolongan.
  3. Ketika menyapu kepala

    • Niat: Memohon agar fikiran dijauhkan dari bisikan syaitan dan godaan kejahatan.
    • Azam: Berfikir yang baik-baik, menjaga niat dan keputusan hidup dengan berlandaskan Islam.
  4. Ketika membasuh kaki

    • Niat: Membersihkan kaki dari langkah-langkah menuju maksiat.
    • Azam: Hanya melangkah ke tempat yang diredai Allah.

Kaitan dengan Hadis Rasulullah ﷺ

Rasulullah ﷺ bersabda: Apabila seorang hamba berwuduk dan membasuh wajahnya, maka keluarlah setiap dosa yang dilakukan oleh wajahnya bersama air wuduk itu atau titisan terakhirnya. Apabila dia membasuh kedua tangannya, maka keluarlah dosa-dosa tangannya bersama air atau titisan terakhirnya. Apabila dia membasuh kakinya, maka keluarlah dosa-dosa yang dilakukan oleh kakinya hingga dia benar-benar suci dari dosa(HR Muslim)

Hadis ini sangat jelas menunjukkan bahawa wuduk bukan hanya bersifat fizikal, tetapi juga pembersihan rohani.

Kesimpulan

Penuh kesedaran dalam wuduk bermaksud melakukannya dengan kefahaman bahawa ia adalah proses penyucian diri dari dosa dan sebagai janji kepada Allah untuk menjaga anggota badan daripada maksiat selepasnya. Ini menjadikan wuduk bukan sekadar syarat sah solat, tetapi juga latihan kerohanian dan muhasabah diri.

No comments:

Post a Comment

Makam Siti Hawa

 Berita tentang penemuan makam Siti Hawa di tepi Tembok Besar China bukanlah satu perkara yang disahkan secara sahih dalam sumber sejarah Is...