Ideologi Islam

Sejarah mencatatkan pada zaman kedatangan Islam (Islam Rasulullah saw) terdapat banyaknya kepercayaan, mitos, konsep, falsafah tahyul, tradisi dan adat, yang cirinya kepalsuan bercampur aduk dengan kebenaran, yang salah dengan yang benar, yang karut marut dengan agama, .....', Ini adalah berkait dengan cara hidup Islam, yang bermaksud bahawa Islam hari ini adalah bukan yang tulin mengikut wahyu.

Kenyataan ini menyatakan bahawa cara hidup masyarakat pada zaman kedatangan Islam bercampur aduk dengan mitos, falsafah tahyul, dan tradisi yang mengelirukan. Masalah ini mencerminkan permasalahan yang serupa dalam kehidupan Islam hari ini. Ini berkaitan dengan bagaimana Islam sebagai ad-din (cara hidup) kadang-kadang mengalami penyimpangan apabila elemen luar bercampur aduk dengan ajaran wahyu yang asli.

Ertinya, dalam dunia hari ini, Islam sering kali dicampur aduk dengan adat budaya, kepercayaan tempatan, dan pengaruh moden yang tidak semuanya sesuai dengan syariat.

Ini menggambarkan Islam Rasulullah saw adalah berpandukan wahyu yang tulin, sumbernya al-Quran dan Sunnah. Segala amalan, hukum, dan kepercayaan diasaskan kepada panduan wahyu tanpa kompromi dengan kepercayaan yang tidak berdasarkan kebenaran.

Penyimpangan dalam cara hidup Islam tidak selalu terjadi secara drastik tetapi melalui proses yang halus, apabila elemen luar diterima tanpa kritikan. Contohnya, kepercayaan kepada azimat, amalan ritual tanpa pemahaman, atau pengabaian nilai-nilai keadilan sosial Islam. 

Ini mengakibatkan kehilangan maqasid syariah (tujuan syariah), iaitu memastikan kemaslahatan umat manusia dalam aspek agama, nyawa, akal, keturunan, dan harta.

Kepentingan Memurnikan Islam

· Usaha memurnikan Islam bukanlah untuk menghapuskan adat dan tradisi, tetapi untuk menilai sejauh mana ia selaras dengan wahyu. Rasulullah saw tidak menolak adat secara mutlak, tetapi membetulkan dan menggantikan unsur-unsur yang bertentangan dengan prinsip tauhid. 

· Contohnya, tradisi memberi minum kepada tetamu diteruskan, tetapi penyembahan berhala diganti dengan ibadah kepada Allah. 

 Mengembalikan Islam sebagai Cara Hidup

· Islam adalah agama yang komprehensif. Menurunkannya kepada sekadar ritual atau amalan peribadi sahaja adalah menyimpang daripada maksud asalnya. Keutamaan harus diberikan kepada aspek ad-din yang mencakupi sistem sosial, ekonomi, politik, pendidikan, dan lain-lain, seperti yang dipraktikkan oleh Rasulullah saw.

· Menghayati kembali Islam dalam bentuk yang tulen memerlukan pendidikan, dakwah, dan penerapan nilai-nilai Islam berdasarkan al-Quran dan Sunnah, bukan hanya tradisi atau warisan nenek moyang. 

  Peranan Umat Islam Hari Ini

· Umat Islam perlu kritis dalam menerima mana-mana amalan atau kepercayaan. Mereka harus menilai setiap perkara berdasarkan dalil yang sahih dan mengutamakan panduan wahyu. 

· Ulama, pendakwah, dan masyarakat bertanggung jawab untuk mendidik dan membimbing agar cara hidup Islam hari ini tidak terpesong jauh daripada Islam Rasulullah saw.

Kesimpulan

Jadi, hakikatnya bahawa Islam hari ini tidak sepenuhnya tulin mengikut wahyu jika kita melihat kepada realiti pengamalan Islam di pelbagai tempat. Namun, usaha memperbetulkan penyimpangan ini harus dilakukan dengan hikmah, kasih sayang, dan pemahaman yang mendalam. Kita mesti kembali kepada prinsip asal Islam Rasulullah saw dengan menjadikan wahyu sebagai paksi dalam cara hidup kita. 

Cara membetulkannya ialah dengan memahami tujuan penciptaan manusia. Apabila saya membuat carian maksudnya, akhirnya saya terjumpa bahawa maksud tujuan penciptaan manusia itu ialah untuk dijadikan khalifah, tetapi bukan khalifah dalam erti kata ketua pemerintah atau raja sesebuah negeri sahaja.

Carian saya menunjukkan khalifah ialah kod bagi sikap dan watak yang berorientasikan ayat 30 al-Baqarah, ayat 165 al-Anam, ayat 69 al-Araf. Dengan kata lain, jika hendak bercakap tentang ideologi Islam inilah landasannya.



Tujuan Penciptaan Manusia

  

Dalam meneliti dan menyelidik tujuan penciptaan manusia paling wajar merujuk al-Quran, khususnya ayat-ayat yang berkaitan dengan konsep kekhalifahan. Ini bukan sahaja membetulkan salah faham bahawa khalifah hanya bermaksud  ketua pemerintah atau raja sahaja tetapi juga mengangkat makna lebih luas yang mencerminkan tanggung jawab manusia terhadap Allah, sesama manusia, dan alam semesta. 

 

Kekhalifahan sebagai Asas

Ayat-ayat 30 al-Baqarah, 165 al-Anam, 69 al-Araf memberikan penjelasan yang mendalam tentang tujuan penciptaan manusia:

· Ayat 30 al-Baqarah: Allah menyebut tentang penciptaan manusia sebagai khalifah di bumi. Konsep ini menunjukkan manusia sebagai wakil Allah yang bertanggung jawab mengurus hal-hal di bumi bumi dengan adil, menjaga keseimbangan, dan memastikan keharmonian. 

· Ayat 165 al-An’am: Allah menegaskan bahawa manusia diberikan tanggungjawab sebagai khalifah dengan perbezaan darjat (kelebihan atau kekurangan) untuk menguji mereka. Ini mencerminkan konsep saling kebergantungan dan amanah dalam menggunakan kelebihan untuk kebaikan bersama. 

· Ayat 69 surah al-A’raf: Penekanan diberikan kepada nikmat kekuatan jasmani dan rohani sebagai anugerah Allah untuk melaksanakan tugas kekhalifahan, dengan larangan menggunakan nikmat tersebut untuk kepentingan sendiri dan melakukan kerosakan.

 

Kesalahfahaman Khalifah Sebagai Ketua Pemerintah

Penafsiran khalifah hanya sebagai ketua pemerintah adalah reduksi yang tidak sepenuhnya mencerminkan maksud al-Quran. Dalam konteks wahyu, khalifah:

· Bukan sekadar pemimpin politik atau raja, tetapi manusia secara kolektif yang bertanggung jawab menjaga bumi sebagai amanah Allah. 

· Menjalankan tanggung jawab spiritual, sosial, dan ekologi berdasarkan syariat. 

 

Kekhalifahan sebagai Ideologi Islam yang Menyeluruh

Konsep khalifah sebagai asas dan tonggak ideologi Islam. Ini kerana konsep ini: 

· Menghubungkan peranan manusia dengan ibadah, kehidupan sosial, dan hubungan dengan alam. 

· Mewujudkan keseimbangan antara hubungan manusia dengan Allah (habl min Allah), sesama manusia (habl min an-nas), dan alam sekitar (habl min al-ardh).  

Perincian Ayat-Ayat Tersebut

Jadi secara tingkas, tiga ayat di atas ini sangat signifikan untuk menjelas-kan ideologi Islam yang betul:

· Ayat 30 al-Baqarah: Menjelaskan asal-usul manusia sebagai khalifah, dengan penekanan kepada kebijak-sanaan Allah yang lebih mengetahui (menjawab persoalan malaikat). 

· Ayat 165 al-An’am: Mengajarkan saling kebergantungan manusia melalui pemberian nikmat yang berbeza sebagai ujian keadilan dan kesyukuran. 

· Ayat 69 al-A’raf: Menyentuh aspek tanggung jawab dan peringatan agar manusia tidak menggunakan kekuatan untuk berbuat kerosakan.

(Akan disambung besok)

No comments:

Post a Comment

Makam Siti Hawa

 Berita tentang penemuan makam Siti Hawa di tepi Tembok Besar China bukanlah satu perkara yang disahkan secara sahih dalam sumber sejarah Is...