Sedar atau tidak masih ada yang membaca Maaliki-n-naas untuk ayat 2 an-Nas. Sepatutnya dibaca pendek Maliki-n-naas. Bila tanya orang tajwid bacaan panjang itu dikatakan salah, tetapi tidak pernah dijelaskan mengapa salah, misalnya dari perspektif maknanya.
Mereka membaca panjang kerana melihat ayat 4 al-Fatihah itu dibaca panjang Maaliki-yaumiddiin.
Apakah perbezaan makna antara keduanya ini.
a) Maaliki membawa maksud Menguasai
· Māliki yawmid-dīn menunjukkan bahawa Allah bukan sekadar pemilik Hari Pembalasan, tetapi juga penguasa mutlak hari itu.
· Menguasai membawa maksud Allah tidak hanya memiliki hari tersebut, tetapi juga memanfaatkan dan menggunakan kekuasaan-Nya pada hari itu untuk melaksanakan keadilan, iaitu memberikan ganjaran kepada yang berhak dan hukuman kepada yang berdosa.
· Menguasai dalam konteks ini menunjukkan interaksi aktif Allah dengan hari tersebut, menjadikannya satu peranan yang berfungsi.
b) Maliki membawa maksud Memiliki
· Maliki-n-nās menunjukkan bahawa Allah adalah Raja yang memiliki manusia. Ini menunjukkan hak milik-Nya yang menyeluruh terhadap manusia sebagai makhluk-Nya.
· Namun, memiliki dalam konteks ini bermaksud Allah tidak menggunakan kuasa-Nya secara langsung dalam setiap aspek kehidupan manusia, kerana terdapat kebebasan yang diberikan kepada manusia untuk memilih jalan mereka (sebagaimana konsep qada' dan qadar).
· Memiliki lebih bersifat hak dominan, tetapi tidak semestinya melibatkan tindakan atau interaksi secara langsung pada setiap saat.
2. Perbezaan dalam Konteks Ayat Māliki yawmid-dīn (al-Fatihah, ayat 4)
· Dalam konteks Hari Pembalasan, Allah menguasai sepenuhnya keadaan.
· Ini melibatkan pengadilan, pemberian ganjaran, dan pembalasan, menjadikan Allah aktif dalam menentukan nasib setiap makhluk-Nya.
· Menguasai di sini menunjukkan Allah sebagai pelaksana kekuasaan mutlak-Nya.
Maliki-n-nās (an-Nās, ayat 2)
· Dalam konteks manusia, Allah adalah Raja atau Pemilik seluruh umat manusia.
· Namun, dalam kehidupan dunia, Allah memberi manusia kebebasan tertentu untuk bertindak berdasarkan pilihan mereka.
· Memiliki di sini menunjukkan hubungan yang lebih bersifat otoriti pasif, di mana manusia tetap berada di bawah kekuasaan-Nya, tetapi Allah membiarkan mereka bertindak dalam ruang lingkup tertentu.
3. Contoh Duniawi
· Pemilik syarikat memiliki lori, tetapi pemandu yang menguasainya.
· Memiliki: Ketua jabatan mempunyai hak ke atas lori tersebut sebagai pemiliknya, tetapi dia mungkin tidak campur tangan secara langsung dalam operasinya.
· Menguasai: Pemandu yang membawa lori tersebut menguasainya dalam operasi harian, iaitu menggunakan lori itu untuk pengangkutan dan sebagainya.
Dalam konteks Allah:
· Maaliki yawmid-dīn: Allah tidak hanya memiliki Hari Pembalasan, tetapi juga menggunakan hari itu untuk menjalankan keadilan-Nya secara aktif.
· Maliki-n-nās: Allah adalah Raja umat manusia, tetapi dalam kehidupan duniawi, manusia diberi ruang untuk bertindak, walaupun hakikatnya mereka tetap berada di bawah kepemilikan-Nya.
4. Hikmah Perbezaan Ini
· Allah mengajarkan bahawa sifat-sifat-Nya dinakik, tetapi ada kalanya statik.
· Dalam Maaliki yawmid-dīn, Allah menekankan keaktifan-Nya dalam menggunakan hari itu sebagai alat keadilan.
· Dalam Maliki-n-nās, Allah menunjukkan otoriti yang menyeluruh, tetapi membiarkan manusia berinteraksi dengan dunia sebagai ujian.
Kesimpulan
Perbezaan antara Maaliki (menguasai) dan Maliki (memiliki) memberi gambaran mendalam tentang sifat Allah:
1. Menguasai menekankan peranan aktif Allah dalam konteks tertentu (seperti Hari Pembalasan).
2. Memiliki menekankan hak dominasi yang tidak semestinya digunakan secara langsung dalam setiap keadaan.
Kedua-dua maksud itu tadi menunjukkan pemahaman semantik Al-Qur'an dan menunjukkan betapa kaya makna di sebalik setiap huruf dan kata dalam wahyu Ilahi.
No comments:
Post a Comment