Maaliki vs Maliki

Sedar atau tidak masih ada yang membaca Maaliki-n-naas untuk ayat 2 an-Nas. Sepatutnya dibaca pendek Maliki-n-naas. Bila tanya orang tajwid bacaan panjang itu dikatakan salah, tetapi tidak pernah dijelaskan mengapa salah, misalnya dari perspektif maknanya.

Mereka membaca panjang kerana melihat ayat 4 al-Fatihah itu dibaca panjang Maaliki-yaumiddiin.

 Apakah perbezaan makna antara keduanya ini.


a) Maaliki membawa maksud Menguasai

· Māliki yawmid-dīn menunjukkan bahawa Allah bukan sekadar pemilik Hari Pembalasan, tetapi juga penguasa mutlak hari itu.

· Menguasai membawa maksud Allah tidak hanya memiliki hari tersebut, tetapi juga memanfaatkan dan menggunakan kekuasaan-Nya pada hari itu untuk melaksanakan keadilan, iaitu memberikan ganjaran kepada yang berhak dan hukuman kepada yang berdosa.

· Menguasai dalam konteks ini menunjukkan interaksi aktif Allah dengan hari tersebut, menjadikannya satu peranan yang berfungsi.

b) Maliki membawa maksud Memiliki

· Maliki-n-nās menunjukkan bahawa Allah adalah Raja yang memiliki manusia. Ini menunjukkan hak milik-Nya yang menyeluruh terhadap manusia sebagai makhluk-Nya.

· Namun, memiliki dalam konteks ini bermaksud Allah tidak menggunakan kuasa-Nya secara langsung dalam setiap aspek kehidupan manusia, kerana terdapat kebebasan yang diberikan kepada manusia untuk memilih jalan mereka (sebagaimana konsep qada' dan qadar).

· Memiliki lebih bersifat hak dominan, tetapi tidak semestinya melibatkan tindakan atau interaksi secara langsung pada setiap saat.

2. Perbezaan dalam Konteks Ayat Māliki yawmid-dīn (al-Fatihah, ayat 4)

· Dalam konteks Hari Pembalasan, Allah menguasai sepenuhnya keadaan.

· Ini melibatkan pengadilan, pemberian ganjaran, dan pembalasan, menjadikan Allah aktif dalam menentukan nasib setiap makhluk-Nya.

· Menguasai di sini menunjukkan Allah sebagai pelaksana kekuasaan mutlak-Nya.

Maliki-n-nās (an-Nās, ayat 2)

· Dalam konteks manusia, Allah adalah Raja atau Pemilik seluruh umat manusia.

· Namun, dalam kehidupan dunia, Allah memberi manusia kebebasan tertentu untuk bertindak berdasarkan pilihan mereka.

· Memiliki di sini menunjukkan hubungan yang lebih bersifat otoriti pasif, di mana manusia tetap berada di bawah kekuasaan-Nya, tetapi Allah membiarkan mereka bertindak dalam ruang lingkup tertentu.

3. Contoh Duniawi

· Pemilik syarikat memiliki lori, tetapi pemandu yang menguasainya.

· Memiliki: Ketua jabatan mempunyai hak ke atas lori tersebut sebagai pemiliknya, tetapi dia mungkin tidak campur tangan secara langsung dalam operasinya.

· Menguasai: Pemandu yang membawa lori tersebut menguasainya dalam operasi harian, iaitu menggunakan lori itu untuk pengangkutan dan sebagainya.

Dalam konteks Allah:

· Maaliki yawmid-dīn: Allah tidak hanya memiliki Hari Pembalasan, tetapi juga menggunakan hari itu untuk menjalankan keadilan-Nya secara aktif.

· Maliki-n-nās: Allah adalah Raja umat manusia, tetapi dalam kehidupan duniawi, manusia diberi ruang untuk bertindak, walaupun hakikatnya mereka tetap berada di bawah kepemilikan-Nya.

4. Hikmah Perbezaan Ini

· Allah mengajarkan bahawa sifat-sifat-Nya dinakik, tetapi ada kalanya statik.

· Dalam Maaliki yawmid-dīn, Allah menekankan keaktifan-Nya dalam menggunakan hari itu sebagai alat keadilan.

· Dalam Maliki-n-nās, Allah menunjukkan otoriti yang menyeluruh, tetapi membiarkan manusia berinteraksi dengan dunia sebagai ujian.

Kesimpulan

Perbezaan antara Maaliki (menguasai) dan Maliki (memiliki) memberi gambaran mendalam tentang sifat Allah:

1. Menguasai menekankan peranan aktif Allah dalam konteks tertentu (seperti Hari Pembalasan).

2. Memiliki menekankan hak dominasi yang tidak semestinya digunakan secara langsung dalam setiap keadaan.

Kedua-dua maksud itu tadi menunjukkan pemahaman semantik Al-Qur'an dan menunjukkan betapa kaya makna di sebalik setiap huruf dan kata dalam wahyu Ilahi.

No comments:

Post a Comment

Makam Siti Hawa

 Berita tentang penemuan makam Siti Hawa di tepi Tembok Besar China bukanlah satu perkara yang disahkan secara sahih dalam sumber sejarah Is...